Počet podnětů na kontrolu dodavatelů v krizi strmě vzrostl

25.01.2024, aktualizováno 25.01.2024
  • Oddělení kanceláře Rady
  • Média
  • Tisková zpráva

V energetické krizi výrazně vzrost počet podnětů na kontrolu toho, jak se dodavatelé energií chovají ke spotřebitelům. Zatímco za roky 2020 a 2021 Energetický regulační úřad (ERÚ) obdržel takových podání 387, loni a předloni to bylo dohromady 2 112, tedy více než pětinásobek. V některých případech obchodníci již dostali milionové pokuty, v dalších dosud probíhají správní řízení.

Energetická krize a rychlý růst cen energií vedl nejen k pádům dodavatelů. Někteří z těch, kteří na trhu zůstali, se uchýlili k nekorektním protispotřebitelským praktikám a zneužívali toho, že se jejich zákazníci v nastalé situaci ne vždy zcela orientovali. ERÚ v roce 2022 přijal celkem 1 477 podání, v nichž pisatelé žádali o „spotřebitelskou“ kontrolu dodavatelů (podle zákona o ochraně spotřebitele nebo dodržování povinností obchodníka), loni to bylo 635. V předchozích letech se přitom jednalo o nízké stovky (2020,2021), respektive jednotky podání (do roku 2019). 

„Za loňský a předloňský rok, které už byly celé ovlivněné energetickou krizí, jsme dostali tolik podnětů na kontrolu obchodníků, co za předchozích 20 let dohromady. Prohřešky často souvisely s vyúčtováním – dodavatelé je zasílali pozdě nebo je nevyhotovili vůbec, nedodržovali lhůty při reklamacích. Naráželi jsme také na nekalé, tedy agresivní obchodní praktiky, například nedodržování pevně stanovené, fixované ceny. Obchodníci se také dopouštěli klamavého jednání, při němž svým zákazníkům uváděli nepravdivé informace,“ popisuje Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ

Na kontroly v některých případech přímo navazuje sankční řízení, v němž ERÚ rozhoduje o uložení pokut. V roce 2022 uložil v oblasti ochrany spotřebitele pokuty v celkové výši 11,8 milionů Kč, loni 8,5 milionů Kč.

„Praxe je taková, že mezi podáním na kontrolu a udělením sankce je velká spousta opravdu mravenčí práce. Není výjimkou, že se v rámci jediného sankčního řízení zabýváme přestupky dodavatele vůči desítkám i stovkám zákazníků. Stále nám tedy dobíhá celá řada řízení, které se týkají ´krizových let´,“ zdůrazňuje členka Rady ERÚ Markéta Zemanová a dodává: „Proti našemu rozhodnutí v první instanci dodavatelé často podávají tzv. rozklad, kterým chtějí docílit snížení pokuty či se sankci vyhnout úplně. Nad rámec již pravomocně udělených pokut v loňském roce, které dosáhly výše osmi a půl milionu korun, jsme uložili sankce za dalších jedenáct milionů, které však zatím nenabyly právní moci. To znamená, že o nich ještě budeme rozhodovat v rámci řízení o rozkladu.“

Nejvyšší pravomocnou pokutu ve výši 2 240 000 Kč dostala v loňském roce společnost Lidová energie, a to za pozdní vyúčtování dodávek energií. Další dvě více než milionové pokuty se týkaly užití nekalé obchodní praktiky, konkrétně nedodržení sjednané, tedy pevně stanovené, ceny. Za tento přestupek obdržela sankci ještě Bohemia Energy (2 170 000 Kč), obchodní společnosti TGC Energie byla uložena pokuta 1 500 000 Kč.  

 
Typ: pdf
Velikost: 197.12 KB
Aktualizováno:

Sdílejte

Share icon