Dodavatel mi nevrátil přeplatek za energie

18.01.2024, aktualizováno 18.01.2024
  • Oddělení ochrany spotřebitele
  • Životní situace

Nejprve se ujistěte, zda se opravdu jedná o pochybení dodavatele. Tedy jestli jsou na vyúčtování správně vaše údaje (nezměnili jste například banku nebo korespondenční adresu), či jste si smluvně neujednali, že se o přeplatek automaticky snižují zálohy na nadcházející období.

Jestliže jsou vaše údaje správně a přeplatek se nepřevádí do dalšího období, zašlete dodavateli nejprve písemnou výzvu k uhrazení přeplatku. Pokud na ni nezareaguje, můžete si dluh začít odebírat ze záloh na základě tzv. úkonu započtení, kterým zároveň splníte svou povinnost hradit zálohy. Vymáhání přeplatku je možné pouze formou exekuce – skrze soudního exekutora, nebo soud.

Neuhrazený přeplatek v nezanedbatelné výši zároveň znamená podstatné porušení smlouvy ze strany dodavatele, které vám umožňuje od ní bez zbytečného odkladu, tedy v řádu dní, odstoupit. V takovém případě byste už měli mít sjednanou smlouvu u nového dodavatele, neboť odstoupení od smlouvy je účinné jeho doručením obchodníkovi, a hrozilo by tak, že po určité období zůstanete bez dodavatele. Odstoupením od smlouvy se vaše pohledávka vůči dodavateli, tedy právo na vrácení přeplatku, neruší, dál trvá.

Podrobnější informace ke všem zmíněným možnostem najdete v našem speciálním textu o přeplatcích.

Sdílejte

Share icon