Desatero obrany před energošmejdy

01.04.2022, aktualizováno 04.04.2023
  • Oddělení ochrany spotřebitele
  • Publikace
  • Spotřebitel
  • Nabídky
  • Srovnávač
  • Smlouva
  • Sankce
  • Změna dodavatele

1. pravidlo

Nenechte se nikým do ničeho nutit.

Vaše cesta za levnější elektřinou či plynem by měla začít vaší vlastní aktivitou, nikoliv iniciativou dodavatele nebo zprostředkovatele.

Jestliže se přesto rozhodnete s ním jednat, udělejte si alespoň rámcovou představu o tom, čeho chcete dosáhnout.

Porovnejte si nabídky, ať zjistíte, zda skutečně ušetříte. Pomůže vám srovnávač ERÚ.

2. pravidlo

Vždy se ptejte, zda se bavíte přímo s dodavatelem, nebo se zprostředkovatelem. Je v tom rozdíl.

Pro každého platí jiné právní předpisy, důležité rozdíly jsou zejména ve lhůtách pro výpověď uzavřených smluv.

Dodavatel vlastní licenci na dodávky energií, zprostředkovatel jen nabízí (zprostředkovává) nabídky jednoho nebo více dodavatelů.

Zprostředkovatel také může chtít exkluzivitu ke správě vašeho odběrného místa – pokud mu ji udělíte, vzdáváte se práva na vlastní volbu dodavatele po předem sjednanou dobu - při předčasném ukončení vám hrozí sankce.

3. pravidlo

Když někdo zvoní na vaše dveře a tvrdí, že je zaměstnancem ERÚ nebo ČOI, velmi pravděpodobně lže. My energie neprodáváme, ani nekontrolujeme faktury podomním způsobem apod.

Stejné je to se zástupci distributorů, kteří sice kontrolují měřidla, energii ale neprodávají.

Říká vám podomní prodejce, že přichází od vašeho současného dodavatele? Ať to dokáže.

Nekorektní prodejci se často za velké dodavatele vydávají – osobně i po telefonu.

4. pravidlo

Je u vás podomní prodej omezený vyhláškou a podomní prodejce zákaz porušil?

Obraťte se na (městskou) policii.

Můžete tak pomoci i dalším spotřebitelům, kteří by mohli případnému podvodníkovi naletět.

5. pravidlo

Volá někdo na váš telefon, píše na e-mail?

Ptejte se, odkud má kontakt a zda disponuje vaším souhlasem pro zasílání obchodního sdělení.

Jestliže souhlas nemá, hlaste jednání podnikatele na:
Úřad pro ochranu osobních údajů

Během telefonického hovoru se k ničemu nezavazujte.

6. pravidlo

Neberte si dárky, odmítněte služby „za určitých podmínek zdarma“.

Známým příkladem zneužití „dárků“ jsou LED žárovky nebo neplacené poradenství.

Stačí vypovědět smlouvu ve lhůtě, kdy vám to energetický zákon umožňuje bez sankce, ale prodejce či zprostředkovatel vám „dárky“, zakoupené podle občanského zákoníku, zpoplatní.

7. pravidlo

Nikdy se nezavazujte, že podepíšete smlouvu, kterou ještě nemáte k dispozici.

Smlouvu se zprostředkovatelem a dodavatelem telefonicky uzavřít nelze, protože musí mít písemnou formu.

Pokud se přihlašujete do aukce, vybírejte takovou, která umožňuje finální nabídku nepodepsat (samozřejmě bez sankce).

8. pravidlo

Nikdy nepodepisujte nic (smlouvu, plnou moc, přihlášku atp.), co jste si důkladně nepřečetli a úplně nepochopili.

Pokud cokoliv nepochopíte, ptejte se rodiny, přátel, v poradně...

Teprve až všemu porozumíte, rozhodněte se, zda smlouvu podepíšete.

9. pravidlo

V případě problémů nebuďte pasivní!

Spory s dodavatelem neodkládejte, řešte je hned zpočátku.

Jestliže dodavatel energie či zprostředkovatel ani vy s navrhovaným řešením nesouhlasíte, obraťte se na nás.

10. pravidlo

Pamatujte si, že od smlouvy o dodávkách energií, kterou jste uzavřeli mimo provozovnu dodavatele,
můžete bez jakýchkoliv sankcí odstoupit do 14 dní od uzavření nebo ji vypovědět nejpozději 15. dne po zahájení dodávek (druhá lhůta platí i pro smlouvy uzavřené přes zprostředkovatele na pobočce dodavatele). Smlouvu se zprostředkovatelem můžete vypovědět kdykoliv.