Často kladené otázky – skončil Váš dodavatel energie?

20. 10. 2021

Všechny otázky a odpovědi k aktuální situaci na jednom místě

AKTUALIZOVÁNO ke dni 2. prosince 2021

Kdy nastupují dodavatelé poslední instance?

Obecně za situace, kdy Váš dodavatel pozbyde možnost dodávat. Kdy nastupují dodavatelé poslední instance a seznam společností, které dodávky elektřiny nebo plynu ukončily najdete ZDE. Nebojte o dodávku energie nepřijdete. Najděte si však standardní produkt u spolehlivého dodavatele co nejdříve.

Kdy mi začne dodavatel poslední instance dodávat energie?

Dodavatel poslední instance nastupuje automaticky pozbytím možnosti původního dodavatele zajištovat dodávku a energie od něj lidé mohou odebírat nejdéle půl roku. Je však vhodné okamžitě odejít ze záchranné sítě dodavatele poslední instance, tedy najít si standardní produkt libovolného spolehlivého dodavatele.

Ceny a potažmo i zálohy by pak měly být u standardních produktů nižší. Vhodné je srovnat si několik nabídek dodavatelů, než se pro jednu rozhodnete. Doporučili bychom Vám internetové srovnávače. Momentálně se ale ceníky mění tak rychle, že v kalkulátorech nemusí být ty zcela aktuální.

Dostanou spotřebitelé oficiální výpověď?

Praxe není jednotná, podle zákona zahájením dodávek dodavatelem poslední instance přestává dodávat původní dodavatel, otázku smlouvy zákon neřeší. Výpověď se standardně neposílá. Končící dodavatel musí vystavit konečné vyúčtování. Jakmile jej obdržíte, lze považovat smluvní vztah za ukončený.

Zálohy u dodavatele poslední instance

Záloha pro dodavatele poslední instance je spočítána z odhadu spotřeby a ceny za ni na budoucích 6 měsíců. Aktuálně jsou ceny vysoké kvůli vysoké ceně komodity (silové elektřiny a zemního plynu), neboť dodavatelé poslední instance nakupují za aktuální ceny.Jelikož před sebou máme zimní měsíce s tradičně vyšší spotřebou, metodika pro výpočet záloh to zohledňuje.

Je vhodné okamžitě odejít ze záchranné sítě dodavatele poslední instance, tedy najít si standardní produkt libovolného spolehlivého dodavatele – máte na to maximálně 6 měsíců. Ceny a potažmo i zálohy by pak měly být u standardních produktů nižší. Vhodné je srovnat si několik nabídek dodavatelů, než se pro jednu rozhodnete. Doporučili bychom Vám internetové srovnávače. Momentálně se ale ceníky mění tak rychle, že v kalkulátorech nemusí být ty zcela aktuální.

Ministerstvo financí rozhodlo o osvobození od DPH za měsíc listopad a prosinec, za tyto měsíce tedy bude výsledná platba o 21 % nižší, a další opatření jsou v jednání.

Cena dodavatele poslední instance

Cena dodavatele poslední instance se od standardních cen liší, protože kromě služeb dodavatele obsahuje aktuálně vysokou cenu komodit (silová elektřina a zemní plyn) na burze. U standardních dlouhodobých produktů je cena komodity nižší. Proto doporučujeme od dodavatele poslední instance co nejdříve odejít. Cenu dodávky poslední instance podle zákona nelze stanovit přímo jako cenu pevnou či maximální, stanovena jsou pravidla pro tvorbu této ceny.

Kdy mohu očekávat vyúčtování od původního dodavatele?

Termín není aktuálně právními předpisy stanoven, bude tomu od 1. ledna 2022 (do 15 dnů od zjištění údajů o spotřebě). Vychází ze smlouvy s Vaším dodavatelem, standardně bývá 15 dnů.

Termín pro vyúčtování od DPI není pevně stanovený, zákon ale předpokládá jeho vyhotovení bez zbytečného odkladu. Tento termín je předmětem jednání ERÚ s dodavateli poslední instance, aby využívali co možná nejkratší lhůty.

Jelikož jde aktuálně o vyúčtování pro tisíce zákazníků, může to trvat v řádu dnů déle.

Jak se budou řešit přeplatky/nedoplatky s končícím dodavatelem?

Platí smluvený režim.

Jakmile přijde vyúčtování, které skončí s přeplatkem či nedoplatkem, dodavatel vrací přeplatek, zákazník hradí nedoplatek.

Hrozí mi v souvislosti s ukončením dodávek nějaké sankce?

Nehrozí. S přechodem k novému dodavateli, stejně jako s přechodem do režimu DPI, nejsou spojeny žádné sankce. S dodavatelem poslední instance neuzavíráte smlouvu, dodávky probíhají na základě zákona, není tedy nutné žádnou smlouvu ukončovat. Neoprávněný odběr zde nehrozí, není třeba provádět úkony změny dodavatele, vše je automatické.

S končícím dodavatelem byl v minulosti zaveden splátkový kalendář

Dohodnutý splátkový kalendář platí i nadále pro obě strany.

Spotřebitel končícímu dodavateli neodeslal (poslední) zálohu

Počkejte na konečné vyúčtování, pokud neodesláním zálohy vznikl nedoplatek, tak jej standardně uhraďte.

Spotřebitel podal dodavateli výpověď, ten mezi tím ukončil činnost

V průběhu výpovědní doby nastupuje u spotřebitele dodavatel poslední instance.

Spotřebitel měl odejít k dodavateli, ten však končí

V tomto případě, kdy jde o zahájení dodávky od končícího dodavatele v budoucnu, dodavatel poslední instance nenastoupí.

Spotřebitel může zahájit jednání o smlouvě s jakýmkoli (spolehlivým!) dodavatelem na trhu, nemusí se vracet k tomu původnímu.

Problémem může být krátká doba na hledání a vyřízení smlouvy s novým dodavatelem.

Co mají dělat lidé, kteří si ještě nenašli nového dodavatele po Bohemia Energy?

Doporučujeme si co nejdřív najít nového dodavatele. Uzavřít smlouvu lze i elektronicky, nic speciálního k tomu potřeba není. Jen si připravte k ruce poslední vyúčtování a postupujte podle návodu na stránkách nového dodavatele. Vyřídit tak přechod lze za pár minut a není nutné někam chodit nebo volat na přetížené linky.

Nejlepší dodavatel

Nejvýhodnější elektřina a plyn jsou tam, kde kromě dobré ceny zaručují reference spokojených zákazníků a chování dodavatele na trhu právě i spolehlivost dodavatele.

Konkrétnější být ERÚ v této odpovědi jako státní úřad bohužel nemůže.

Podle čeho si vybrat dodavatele? Jaký typ smlouvy volit? Je výhodná fixace ceny?

Důležitá je spolehlivost dodavatele. Pokud na internetu najdete špatné zkušenosti spotřebitelů, pokud často slýcháte z médií o problémech s určitým dodavatelem, mějte se na pozoru. Nejnižší cena v kombinaci se špatnými referencemi by pro Vás měla být jasným znamením, že takovou nabídku byste přijímat neměli.

Co se týče délky smlouvy, nemusíte ji řešit, pokud je na dobu neurčitou. Pokud uzavíráte smlouvu s fixovanou cenou, půjde zpravidla o smlouvu na dobu určitou.

Zda uzavřít smlouvu na rok, dva, nebo tři, je na Vaší strategii. Výkyvy cen – jak je aktuálně viditelné – nelze předvídat. Nelze tedy úplně jasně říct, zda se vyplatí kratší nebo delší fixace ceny.

Mohu si vybrat jakéhokoliv dodavatele, nebo musím přijmout standardní nabídku dodavatele poslední instance?

Můžete si najít standardní produkt od kteréhokoliv dodavatele. Nemusíte přijímat nabídku standardního produktu od dodavatele poslední instance, pokud máte jinou výhodnější od jiného spolehlivého dodavatele.

Je možné vyřídit změnu dodavatele on-line? Po telefonu?

Řada dodavatelů má na svých webových stránkách „kontaktní formulář", přes který lze změnu dodavatele provést. I v případě, že takový formulář nemají, lze často využít e-mailové komunikace. Tedy skutečně lze změnu provést on-line (V podstatě se jedná o uzavření smlouvy na dálku).

Pokud se v on-line světe hůře orientujete poproste o pomoc někoho z okolí.

Dostanu informaci o tom, kdy nový dodavatel zahájil dodávku? Můžu si datum zvolit?

Zahájení dodávky na základě nově uzavřené smlouvy závisí na dohodnutém datu zahájení plnění (účinnosti smlouvy). Chcete-li zahájení dodávky od určitého data, trvejte na jeho uvedení ve smlouvě, vyhnete se tím oddalování plnění ze strany dodavatele. Musíte pamatovat na to, že nelze prakticky zahájit dodávku ze dne na den.

Snažíme se snížit spotřebu. Jak máme dát dodavateli vědět, kolik elektřiny nebo plynu jsme spotřebovali?

Pokud jste v uplynulém období snižovali spotřebu s cílem ušetřit a měníte dodavatele (to se týká i dodavatele poslední instance), je potřeba udělat samoodečet a nahlásit jej distributorovi (nikoliv dodavateli) ve lhůtě 5 pracovních dní od účinnosti změny dodavatele. Je to nejpřesnější údaj z měření. Více informací naleznete u otázky „samoodečet".

Pokud samoodečet nenahlásíte, bude spotřeba stanovena odhadem podle metodik typových diagramů dodávky, které Vaše úspornější chování nepodchytí.

Do kdy a komu mám nahlásit stav elektroměru nebo plynoměru?

Hodnoty z elektroměru nebo plynoměru, tzv. samoodečet, zašlete distributorovi na Vašem území – mapka a kontakty na distributory.

Samoodečet můžete zaslat i prostřednictvím nového dodavatele, ke kterému budete přecházet od dodavatele poslední instance.

Samoodečet

Samoodečet je zcela jednoduchý způsob, jak oznámit stav Vašeho měřáku. Napíšete si hodnotu z měřáku, nebo si jej vyfotíte třeba mobilem a informaci s datem odečtu a kódem měřáku (EAN na elektroměru a EIC na plynoměru) zašlete Vašemu místně příslušnému distributorovi (najdete je ZDE).

Nebojte se, pokud je vystavováno vyúčtování bez odečtu/samoodečtu, vypočítává se spotřeba dle stanovených metodik.

Zálohy obecně

Zálohy na dodávku energie jsou musí být sjednány ve smlouvě a jsou spočítány z odhadu spotřeby a ceny za ni.

Pokud Váš dodavatel končí, je dobré zaplatit zálohy za ty měsíce, kdy je ještě aktivní. Vznikne-li případně přeplatek, peníze by Vám měl dodavatel vrátit. V opačném případě platby záloh sníží potenciální nedoplatek. Pokud na platbu zálohy nemáte prostředky, je možné sjednat s dodavatelem splátkový kalendář.

SIPO (dodavatel, pošta, banka)

Úplné zrušení je možné pouze přes dodavatele: Pro trvalé zrušení platby záloh Vašemu dodavateli je třeba odvolání souhlasu či plné moci k inkasu. Je tedy potřeba se obrátit na daného dodavatele.

Dodavatel, který ukončil činnost by měl inkasa/SIPO zrušit sám. (I na základě výzvy ERÚ a MPO.)

Zrušení na měsíc na poště: Platbu SIPO Vašemu dodavateli lze na poště zrušit pouze jednorázově, na jeden měsíc, nikoliv zrušit platby napořád. Poplatek je 5,- Kč. (Banka neumí zrušit pouze jednu platbu SIPO.)

Nedoporučujeme zrušení všech plateb SIPO: Zrušit platby SIPO na poště a v bance napořád lze pouze jako celek, tzn. všechny platby všem firmám. (To by pak ale neodcházely žádné platby nikomu.) Tento postup nedoporučujeme.

Poznámka: SIPO není přístup k účtu, pouze služba, kdy si po Vašem souhlasu může Váš dodavatel strhávat smluvenou zálohu.

Trvalé příkazy (banka)

Trvalé příkazy Vašemu dodavateli (nikoliv SIPO) můžete zrušit sami on-line v internetovém nebo mobilním bankovnictví, nebo osobně v bance.

PoznámkaSIPO není trvalý příkaz, není to přístup k účtu, pouze služba, kdy si po Vašem souhlasu může Váš dodavatel strhávat smluvenou zálohu.

Jak to bude v listopadu a prosinci se zálohami na energie u DPI? A jak od Nového roku?

V listopadu bude záloha nižší o 50 procent, v prosinci o 40 procent z vyměřené částky, ten, kdo bude chtít platit plnou část, tak může. Od Nového roku bude třeba hradit zálohy v plné výši. Při konečném vyúčtování bude také třeba zaplatit plnou cenu za spotřebovanou elektřinu. Je to tedy o tom, že takto lidé získají čas, případně ti, kteří omezí spotřebu, tak nebudou muset platit vysoké zálohy, u kterých by byl pravděpodobně přeplatek. Vysoké zálohové faktury bohužel do značné míry odpovídají realitě trhu, přitom pro mnoho domácností jsou ale největším šokem právě tyto první vysoké zálohové faktury.

Snížené zálohy u DPI – podrobný přehled

Většina dodavatelů poslední instance (DPI) zaslala spotřebitelům rozpis záloh v plné výši, ale později na základě dohody s Energetickým regulačním úřadem (ERÚ) umožnila spotřebitelům zaplatit v listopadu 50 % a v prosinci 60 % předepsané částky.

Pražská plynárenská

  • Předpisy záloh byly zákazníkům v režimu DPI již odeslány a nebudou dodatečně upravovány.
  • Informace je dostupná na webových stránkách dodavatele.

ČEZ

innogy

  • Zákazníci v režimu DPI obdrželi rozpis záloh s informací o možnosti jejich snížení. DPI již nebude zasílat upravené zálohové plány.
  • Více informací na webových stránkách dodavatele nebo v tiskové zprávě.

Pražská energetika

  • Zálohové předpisy byly zákazníkům v režimu DPI vystaveny v plné výši dle předpokládané spotřeby.
  • Více informací včetně modelového přepočtu snížených záloh na webových stránkách dodavatele.

E.ON

  • O výši záloh byli zákazníci v režimu DPI informováni dopisem.
    • U plynu dodavatel zálohy nastavil už dopředu v průměru na méně než polovinu výše běžných záloh, které odpovídají topné sezóně. Proto zákazníkům doporučuje platit zálohy za plyn v listopadu a prosinci v předepsané výši.
    • U elektřiny dodavatel doporučil v rámci minimalizace vysokých nedoplatků při závěrečném zúčtování platit částky, které spotřebitelům předepsal. O možnosti snížení záloh DPI zákazníky informoval. Speciálním dopisem s touto informací bude DPI oslovovat jen ty klienty, kteří ještě nezahájili proces odchodu z režimu DPI.
  • Více informací je k nalezení na webových stránkách dodavatele.

Doručená faktura od dodavatele, který skončil, je nečekaně vysoká. Jak je to možné? Mohu fakturu reklamovat?

Každou fakturu si musíte zkontrolovat. Zajímat by Vás mělo zejména, zda cena za obchodní část (komoditu, neregulovaná část ceny) odpovídá smluvním podmínkám (ceně za MWh a sjednanému stálému platu).

Rovněž si prověřte, jakým způsobem byla stanovena spotřeba. Pokud neproběhl fyzický odečet distributora, nebo odečet, který byste provedli sami, tzv. samoodečet, byla spotřeba za uplynulé období počítána odhadem (pozn.: podle metodik typových diagramů dodávky). V případě odhadu tedy nemusí odpovídat stavu na Vašem měřicím zařízení.

Je nutné si uvědomit, že v posledním roce řada spotřebitelů trávila doma mnohem více času (práce z domova, studium z domova, ale i nemožnost pobytu mimo domov například v rámci kulturních akcí a dovolených), což může mít za důsledek větší spotřebu energie.

V případě, že nesouhlasíte s vyúčtováním, musíte jej písemně reklamovat u dodavatele.

Nemám na zaplacení zálohy, co mám dělat? Kdo mi pomůže a kdy?

V první řadě se snažte spojit a dohodnout s dodavatelem. Vyzvali jsme všechny dodavatele poslední instance, aby v individuálních případech byli shovívaví a umožnili např. splátkový kalendář. Jestliže by dodavatel na dohodu nepřistoupil a vy jste nemohli zaplatit celou zálohu, doporučujeme zaplatit alespoň její část. Zákon neumožňuje odpojit odběrné místo po jedné neuhrazené platbě, o energie (kvůli jedné nezaplacené záloze) nepřijdete. Nedoplatek samozřejmě bude muset být vyřešen, ale řešení přijde ve chvíli, kdy, jak věříme, bude již sociální systém umět poskytnout potřebné prostředky. MPO a ERÚ se dohodly s DPI na snížení záloh v listopadu a prosinci. Jde však pouze o snížení záloh, nikoliv celkových plateb. Získá se tím ale čas na nastartování sociální pomoci, která bude v některých případech nevyhnutelná. Jak zaznělo již v uplynulých dnech, pokud člověk skutečně nemá na zaplacené zálohy, určitě by to neměl řešit rychlou (a nebezpečnou) půjčkou.

Nemám na zaplacení nedoplatku, co mám dělat?

V první řadě se snažte spojit a dohodnout s dodavatelem. Dodavatel by Vám ve svém zájmu mohl umožnit splátkový kalendář. Určitě nastalou situaci neřešte rychlou (a nebezpečnou) půjčkou.

Existuje poradna, která spotřebiteli pomůže s aktuálními problémy, problémy s energošmejdy apod.?

Problém energošmejdů souvisí často s podomním prodejem. Platí prevence: být obezřetný, nepodepisovat, co nečtu. Existuje-li zákaz podomního prodeje, volejte policii.

V případě, že dojde k podpisu smlouvy, pak můžete od smlouvy podepsané doma odstoupit ve lhůtě 14 dní od podpisu.

Proč ERÚ nic nedělá s danou situací?

Ta část ceny, která nyní tolik narostla a způsobuje problémy po celé Evropě, představuje neregulovanou složku ceny a je výsledkem fungování trhu, který úřadem (ani státem obecně) taktéž regulován není.

Denně jednáme s ministerstvy, dodavateli poslední instance a dalšími subjekty o tom, jak danou situaci řešit, aby spotřebitelé byli zasaženi co nejméně.

Máte vůbec nástroje na to, aby k ničemu takovému už nedošlo?

Regulátor, tedy ERÚ, nemá kompetence k regulaci obchodní strategie společností, jde o zcela jiný princip regulace, než byl nyní aplikován jak na evropské, tak národní úrovni. Do budoucna vidíme paralely v regulaci finančního sektoru, kde jsou investiční aj. strategie pod drobnohledem centrálních bank a hlavně svázány jasnými pravidly. Takový krok ale vyžaduje úpravu zákonů a s velkou pravděpodobností také úpravy evropských předpisů. V tom může pomoci, že v současnosti podobné problémy neřeší jen Česká republika, poptávka přichází i z dalších zemí Evropské unie.

Kdo a s kým situaci řeší, kdy bude jasno?

Pracovních skupin se účastní MPO, ERÚ, MPSV i dodavatelé poslední instance, případně další aktéři energetického trhu. Výsledky jsou komunikovány průběžně, řešeno je několik variant, nelze říci jeden termín celkového řešení.

Bude se měnit zákon? Či zákony? Které a kdy?

V České republice to bude především energetický zákon a podzákonné předpisy. Výrazné zásahy do trhu by ale tak či tak musela nejprve posvětit EU. V oblasti legislativy nejde učinit okamžitý krok.

Budou nějak sankcionováni ti dodavatelé, kteří aktuální situaci způsobili?

Samotné ukončení dodávek není porušením zákona, nemohou proto čelit sankci z tohoto důvodu. MPO však podalo trestní oznámení kvůli souvisejícím úkonům majitelů firmy aj., zde už nejde pouze o sankce finanční, ale o osobní odpovědnost. ERÚ navíc řeší nekalé praktiky spojené s vypovídáním fixovaných smluv a zabývá se dalšími okolnostmi, které předcházely ukončení činnosti dodavatelů. Podrobnosti ale nemůže vzhledem k povinnosti mlčenlivosti sdělovat, dokud případy pravomocně neuzavře. Musíme si uvědomit, že jakékoliv unáhlené prohlášení regulátora by mohlo vést k žalobám na Českou republiku a soudům o náhrady škody.

Jaká je s energiemi situace jinde ve světě? A jak tam lidem pomáhají?

Energie zdražují celosvětově, v EU je však nárůst nejvýraznější (na druhou stranu v Číně dochází k vypínání elektřiny pro domácnosti podobně, jako tomu bylo v ČR v poválečných letech). Řešení se hledá víceméně všude, celoevropské i jednotlivá národní řešení. I jinde tak dochází k daňovým úlevám či sociálním kompenzacím dopadů. Výjimku tvoří některé státy, kde stále funguje regulace všech složek ceny, kterou měly státy EU již odstranit a ti, co tak dosud neučinili, na to byli upozorňováni. Nicméně i zde dodavatelé nakupují drahé energie. Pokud je prodávají spotřebitelům levněji, ztráty musí být dorovnány ze státních prostředků, od daňových poplatníků. Úlevy domácnostem pak stejné domácnosti společně s podniky zaplatí na daních (nebo ze státního rozpočtu nejsou financovány jiné aktivity, které země tak či tak potřebují).

Jak to bude s cenami dál?

Předpovědi cen ERÚ z hlediska jeho kompetencí nepřísluší. Analytici však předpokládají postupný velmi mírný pokles cen komodit – silové elektřiny a zemního plynu.

Současný stav cen ale ještě před rokem nikdo nečekal. Nyní lze tedy spíš říct, že i předpovědi analytiků jsou nejisté.