2018: Nejvíce podání spotřebitelů v historii

16. 4. 2019

Tisková zpráva

13 489 spotřebitelů se loni se svým podáním obrátilo na Energetický regulační úřad. Meziročně se jejich počet zvýšil o 14,4 %. Rok od roku přitom roste i složitost řešení. Každá osmá stížnost nebo dotaz například míří na zprostředkovatele, aukce, poradce nebo podomní prodej. Tyto subjekty budou vyvolávat jen obtížně řešitelné problémy, dokud nedojde ke zpřísnění legislativy.

„Určitě jde o čísla varovná. Téměř dvoutisícový roční přírůstek podání opakující se v posledních letech vypovídá o podmínkách na trhu. Na druhou stranu si musíme uvědomit, že řada stížností je navázána na přechod mezi dodavateli, a právě loni byl počet těchto změn také rekordní. Navíc věřím, že se do statistik promítá i vyšší snaha lidí problémům čelit a vědí, na koho se mají obrátit pro pomoc," komentuje aktuální vývoj Jan Pokorný, člen Rady ERÚ.

Na čele „žebříčku" stojí dlouhodobě nejběžnější problémy s fakturací a platebními podmínkami. Nemusí jít jen o chyby ve vyúčtování nebo nevyřízené reklamace. Do této skupiny spadá třeba i nastavení záloh, před jejichž účelovými změnami ERÚ varoval v říjnu loňského roku tiskovou zprávou.

 

Podání na ERÚ v roce 2018

13 489

Fakturace, platební podmínky

22 %

Změna dodavatele

14 %

Smluvní sankce

14 %

Odstoupení, výpověď smlouvy

11 %

Zprostředkovatelé, aukce, poradci

10 %

Zjištění dodavatele

5 %

Změna smlouvy

3 %

Podomní prodej

3 %

Dotazy k energetickému zákonu

2 %

Změna odběratele

2 %

Ostatní

14 %

* Podání může být stížností, ale i dotazem
nebo žádostí o zjištění informace apod.

 

Se čtrnácti procenty sdílí druhé a třetí místo podání ke změně dodavatele a smluvním sankcím. Společně se čtvrtou příčkou, odstoupením od smlouvy či výpovědí, jde o příbuzné podněty. Nejvyšší sankce, kterým spotřebitelé v energetice čelí, totiž bývají spojené s nedodržením úvazku u smluv na dobu určitou.

Ne vždy přitom musí jít o pokuty, které jsou vepsané přímo ve smlouvě o dodávkách energií. Několikatisícové sankce se mohou ukrývat i v navázaných smlouvách, například zpoplatnění závazné přihlášky do aukce nebo úhrada služeb zprostředkovateli, pokud spotřebitel neuzavře smlouvu s jimi vybraným dodavatelem.

„Samotní zprostředkovatelé, počítáme-li mezi ně i podomní prodejce, stojí přinejmenším za každým osmým podáním a v praxi jim patří ještě mnohem větší podíl. Hledejme je třeba ve skupině sankcí, u nevyžádaných změn dodavatele nebo u chybně ukončených smluv. Proto je stěžejní, jak dopadne připravovaná novela legislativy, která by naše kompetence měla rozšířit na zprostředkovatele. Záležet bude i na tom, jaké k jejich dozorování a postihu dostaneme praktické nástroje," říká Jan Pokorný.

Pokud spotřebitelé řeší problémy v energetice, zejména se svým dodavatelem, mohou se obrátit na ERÚ telefonicky, písemně nebo osobně. Úřad kromě sídla v Jihlavě provozuje také dislokovaná pracoviště v Praze a Ostravě. Základní informace a nástroje prevence, vč. nezávislého srovnávače nabídek elektřiny nebo indikativních cen plynu, naleznete také na webu www.eru.cz.

 

Připojené soubory