Pozor, pokud jste u dodavatele poslední instance!

6. 2. 2017

Před několika měsíci „spadla“ část spotřebitelů pod dodavatele poslední instance. U něj mohou být maximálně šest měsíců. Potom hrozí neoprávněný odběr. Víme o 580 odběratelích elektřiny a 191 odběratelích plynu evidovaných u dodavatelů poslední instance, kteří dodavatele stále ještě nezměnili.

I ve chvíli, kdy obchodník z nějakého důvodu nemůže spotřebitelům dodávat elektřinu nebo plyn, proudí k němu energie sítěmi dál. Nastává ale situace, kdy by spotřebitel mohl odebírat energii neoprávněně. Aby právě k tomuto nedošlo, jsou zde dodavatelé poslední instance (DPI).

Je nutné si uvědomit, že distributorům energie protékající jejich sítěmi nepatří. Ti se starají o dopravní cestu, kterou obchodníkům poskytují. Elektřina a plyn v sítích patří právě obchodníkům (dodavatelům), kteří je nakoupili a prostřednictvím distribučních soustav dodávají svým zákazníkům. Pokud obchodník dodávat nemůže, ve většině případů nastupuje DPI automaticky prostřednictvím operátora trhu (společnost OTE).

V případě potřeby plní funkci DPI v elektroenergetice společnosti ČEZ Prodej, E.ON Energie a Pražská energetika. V plynárenství jde o společnosti E.ON Energie, innogy Energie (dříve RWE Energie) a Pražská plynárenská. Převedení do režimu DPI, ceny a další podmínky musí být spotřebiteli oznámeny neprodleně.

Na dodávky elektřiny v režimu DPI mají nárok všichni zákazníci a v případě dodávek plynu zákazníci, jejichž spotřeba za předcházejících 12 měsíců nebyla vyšší než 630 MWh.


Aktuální situace

Na začátku října 2016 byli převedeni pod DPI zákazníci společnosti Česká energie, a.s. (informovali jsme zde), která nebyla schopná zajistit dodávky elektřiny a plynu. V polovině října byla pod DPI převedena některá odběrná místa zákazníků společnosti ST Energy, s.r.o. (informovali jsme zde) a následovali zákazníci společnosti Eco Power Energy s.r.o. (informace zde a zde). Nyní se jedná o 580 odběratelů elektřiny a 191 odběratelů plynu.

Šestiměsíční lhůta pro změnu dodavatele končí některým z dotčených zákazníků už v dubnu 2017. Již nyní by měli začít hledat nového dodavatele, aby byl na změnu dostatek času. Jejich pasivní chování totiž může znamenat vyšší ceny služeb dodávky, než jaké by si dokázali zajistit aktivním výběrem nového dodavatele.

Volbu dodavatele nepodřizujte jen nejnižší ceně, ale také dalším podmínkám služeb dodávky a referencím. Na webu ERÚ najdete kalkulátory, pomocí kterých si můžete porovnat nabídky dodavatelů elektřiny nebo plynu. Nabídky dodavatelů plynu můžete také porovnat s indikativní cenou, kterou ERÚ vydává čtvrtletně.

Režim DPI může trvat nejdéle 6 měsíců, během kterých si musíte najít nového dodavatele. Pokud byste změnu neuskutečnili, došlo by k neoprávněnému odběru.


Neoprávněný odběr

Velmi specifickou situací, kdy se spotřebitel může dostat do neoprávněného odběru, je moment, kdy je v režimu DPI déle než šest měsíců. Po šesti měsících u něj jeho služby končí. Během šesti měsíců u DPI je třeba najít si řádného dodavatele.

Za neoprávněný odběr je obchodníkem nebo distributorem vymáhána náhrada za vzniklou škodu. V určitých případech může být odběrné místo zákazníka i odpojeno. Náklady za opětovné připojení se pohybují v řádu tisíců korun a hradí je zákazník.

Obecně je neoprávněný odběr elektřiny nebo plynu taková situace, kterou energetický zákon definuje, mimo jiné, jako odběr bez uzavřené smlouvy s dodavatelem; odběr energie, za který zákazník neplatí; odběr neměřený elektroměrem (pokud neměřený odběr nebyl smluvně sjednán) nebo plynoměrem; nebo odběr měřený elektroměrem nebo plynoměrem, do kterého někdo prokazatelně neoprávněně zasáhnul.

Ne každé chybně fungující měřidlo znamená zároveň neoprávněný odběr. Aby se jednalo o neoprávněný odběr, musí být vždy prokázáno porušení úředních značek (cejchů) nebo jiná neoprávněná manipulace s měřidlem. To, že odběr není řádně měřen, nemusí znamenat, že měření obešel spotřebitel. U neoprávněného odběru se nerozlišuje, kdo poškození měřidla zavinil. To bývá často předmětem sporu a prokazování u soudu.