ERÚ zahájil druhé kolo boje o deaktivační poplatky

25.07.2017, aktualizováno 25.05.2022
  • Oddělení kanceláře Rady
  • Média
  • Tisková zpráva

Poslední podpisy předsedkyně ERÚ Aleny Vitáskové před koncem mandátu dávají desítkám spotřebitelů naději, že nebudou muset hradit tzv. deaktivační poplatky. Rozkladová komise předsedkyně ERÚ odmítla v přezkumném řízení dosavadní přístup úřadu, který stížnosti na deaktivační poplatky odkládal s tím, že k jejich řešení nemá dostatečné kompetence. Případy se tak vrací k projednání na první stupeň.

„Rozkladů k deaktivačním poplatkům jsem jen tento týden podepsala třiačtyřicet. Vnímám to jako důležitý obrat, díky kterému se spotřebitelům dostane zasloužené ochrany, nebo alespoň jasného verdiktu, na co mají a nemají nárok. Pro dokreslení situace dodávám, že v těchto případech nejde o stokoruny. Typický deaktivační poplatek dosahuje několika tisíc. To je samozřejmě pro individuální rodinný rozpočet velká rána a dobře to není ani pro trh jako celek. Hrozba podobnými sankcemi může omezit konkurenci mezi dodavateli," říká ke změně v rozhodovací praxi úřadu Alena Vitásková.

To, že se spory vrací k projednání na první instanci, ještě neznamená, že mají spotřebitelé úplně vyhráno. Nicméně šanci jim dávají podobné případy, které už ERÚ řešil. Dodavatelé si v nich vykládali energetický zákon po svém, zejména § 11a odst. 3, a odmítali uznat výpovědi smluv ze strany klientů. ERÚ ale tyto výpovědi ve sporných řízeních označil za platné.

„Důležité bude prověřit, jak spotřebitelé i dodavatelé postupovali v konkrétních případech. Pokud se ale spotřebitel nedopustil nějakého formálního pochybení, například výpověď neodeslal pozdě, potom je tu velká pravděpodobnost, že deaktivační poplatky byly účtovány neoprávněně a nebude je muset platit," vysvětluje problematiku Alena Vitásková.

Na spory vyplývající z ukončování smluv na dobu určitou upozorňuje ERÚ dlouhodobě. Patří mezi vůbec nejčastěji řešené podněty. Zvlášť problematické mohou být smlouvy, které jsou uzavírány ve spěchu a pod tlakem – při podomním prodeji nebo po telefonu. Deaktivační poplatky a spory, které popisuje tato zpráva, jsou přitom výsledkem podpisů právě pod takovýmito smlouvami.

Další potíže může způsobovat to, že lidé jen obtížně zjišťují, kdy končí jejich smlouvy na dobu určitou, a tedy kdy je mohou vypovědět bez sankcí. ERÚ proto připravil novelu tzv. fakturační vyhlášky, která již prošla mezirezortním připomínkovým řízením a podle které by datum nejbližšího možného ukončení dodávek mělo být v každém vyúčtování. ERÚ se o změnu vyhlášky snaží už podruhé, oproti minulosti má však tentokrát podporu Ministerstva průmyslu a obchodu, což značně posiluje šance na úspěch.

Ke stažení

Obsah

Sdílejte

Share icon